Eğer Kilo Veremiyorsanız, Tiroid Bozukluğunuz Olabilir

Enerjik olup sağlıklı bir kiloya sahip olmak için sarf ettiğiniz tüm çabaya rağmen bazen sağlıklı hayat formülünüz işe yaramayabilir. Belki hiçbir şeyi yanlış yapmıyorsunuzdur ama yanlış bir sorun üzerine yoğunlaşıyor olabilirsiniz. Halsiz hissetmek, fazla kilolu olmak, kuru bir cilde ve çok sert ya da kırılgan saçlara sahip olmak tiroid bezlerinin doğru çalışmadığının habercisi olabilir.

Her sekiz kadından biri hayatının bir noktasında tiroid bozukluğuna sahip olur. Yaşlandıkça tiroid daha az etkili olmaya başlar. Hipotiroid hastalığında, tiroid bezleri az çalışır ve dolayısıyla yağı enerjiye yeterli derecede çeviremezler.  

Az çalışan bir tiroidi düzeltmek ve tiroid bezinin daha iyi çalışması için yapabileceğiniz üç şey:

yogurt

1. Selenyum ve İyot

İz mineralleri, özellikle de selenyum ve iyot, tiroidinizi korumak için çok önemlidir. Selenyum eksikliği genellikle ciddi bir iltihabi durumu olanlarda ya da sindirim sisteminde sorun olanlarda görülür. Sağlıklı yetişkinler günde 55 mikrogram selenyum almalıdırlar. Sağlıklı bir tiroid için yüksek miktarda selenyum gerekse de iyodun normal seviyelerde olması gerekir. Yani tavsiye edilenin ne altında ne de üstünde olmalı. Beden kendi kendine iyot üretmez. Dolayısıyla günlük 150-299 mikrogram iyot almak için iyot bakımından zengin olan yiyecekleri abartmadan tüketmek önemlidir. Fazla iyot alımında tiroid peroksidaz denilen, doğru tiroid hormonu üretiminde rol alan enzimin çalışması etkilenir. Selenyum ve iyot birlikte tiroidin fonksiyonunu geliştirir.

Selenyum açısından zengin olan brezilya cevizi, ayçekirdeği, balık, deniz mahsulleri, et, tavuk, yumurta, mantar ve tam tahıllı yiyeceklerle beslenin. İyotlu yiyecekler arasında ise peynir, süt, yumurta, yoğurt, tuzlu su balıkları, yosun, deniz mahsulleri, soya sütü, soya sosu ve iyotlu sofra tuzu bulunur.

karin

2. Bağırsağa Dikkat Edin

Kalın bağırsağın sağlıklı olması genel sağlığınız, özellikle de tiroidin sağlıklı çalışması için çok önemlidir. Bedenimizin bağışıklık sistemine ait dokuların %70’i kalın bağırsakta bulunur. Kalın bağırsağın duvarında sorun olduğunda, proteinler kana karışabilir ve bağışıklık sistemini tehlikeye sokar. Bu da otoimmün hastalıklarına yol açabilir. Bol su içerek, lifi yüksek meyveler ve sebzeler tüketerek, az stresli bir yaşam tarzı benimseyerek sindirim sisteminizi güçlendirebilirsiniz.

glutensiz unu

3. Glütenden Uzak Durun

Son zamanlarda glütensiz diyetler çok popüler oldu. Bunun da aslında çok doğru sebepleri var. Birçok araştırmaya göre Haşimato ve Graves hastalıkları gibi otoimmün hastalıkları glüten duyarlılığından kaynaklanıyor. Aslında glüten kendi başına kötü bir şey değil. Fakat glütenin içindeki gliadin adlı protein bedende tiroid bezine ait bir protein olarak algılanıyor. Kana karıştığında da bağışıklık sistemi onu yok etmeye çalışıyor. Bu da aslında bağışıklık sisteminin tiroide saldırması demek oluyor. Glüteni her yediğinizde bedeninizde altı aya kadar kaldığından glüteni tamamen bırakmanız da gerekebilir.  

Photo Credits: BowlYoung Woman with Muesli, Woman Doing Heart Symbol on Belly, and Gluten-Free Flours Images from Shutterstock

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s